Päivän alotin Kolmannen valtakunnan arkkitehtuurilla. Yksi kohteista oli yllä oleva Genera-Steinhof-Kaserne. Ajattelinhoitaa kuvauksen asiallisesti, joten marssin ensin kuvassa näkyvän vartijan juttusille kysymään, jotta saisinko ottaa kuvan portista. Kysymykset kulkivat virkaportaita ylöspäin, ja neljäs henkilö antoi minulle luvan kuvata tien toiselta puolelta.
Kaukana keskustasta liikkuessa rakon joutuu tyhjentämään välillä takaisin luontoon -hengessä. Kaunista metsää.
Seuraava Kolmanne valtakunnan arkkitehtuurikohde oli entinen Ilmailutekninen akatemia ja ilmasota-akatemia vuodelta 1936. Nykyisin laaja, useita rakennuksia käsittävä alue on sairaala.
Matkani jatkui yhä vain kauemmaksi keskusta, Gatowin lentokentälle, jossa on ilmasotamuseo. Jo edellinen kasarmi oli sekä iPadin OffMaps2-karttaohjelman että Michelinin paperikartan Berliini-karttojen ulkopuolella...
Museo oli laajalla alueella, ja varsinaiset kolme näyttelyrakennusta olivat kaukana toisistaan. Museo ei mielestäni ole yhtä hyvä kuin Prahan sotilasilmailumuseo, jossa vierailin viime vuonna. Sen kokoelma oli laajempi ja parempikuntoinen, kohteissa oli hienosti oheisrekvisiittaa, ja kohteiden selitystekstit olivat myös englanniksi.
Berliini pisti kuitenkin Prahalle paremmaksi kahdella venäläisellä Mil MI-24 -taisteluhelikopterilla, suosikillani. Nato-nimitys kopterille on Hind.
Myös ilmapuolustus oli laajasti esillä.
Kolmitaso-Fokker Dr. I, jolla lentäjä-ässät Hermann Göring ja Manfred von Richthofen taistelivat ensimmäisessä maailmansodassa.
Mikojan-Gureewitsh MiG-29, Nato-nimeltään Fulcrum.
Päivän kuvauskierroksen päätteeksi suuntasin Olympiastadionille, jonka S-juna-asema on yllä olevassa kuvassa.
Olen aikaisemmin käynyt kolme kertaa Berliinin Olympiastadionin ulkopuolella, ja kahdesti kellotornissakin, mutta nyt ensi kertaa uhrasin seitsemän euroa, ja kävin tutustumassa stadioniin sisäpuolelta.
Stadionalueella on muistopaadet joka olympialaisista; yllä vuoden 1952 olympialaiset.
Polvia ja selkää särkee, joten jotakin on tullut tehtyä. Tänään täällä on ollut suomalainen kesäpäivä, pilvistä ja lämpötila parhaimmillaan 21 astetta. Aamulla yhdeksältä kun lähdin liikenteeseen ei ollut vielä 15 astettakaan. Päivä on ollut myös pahuksen tuulista, kait puhaltanut 15 m/s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki kommentit tarkastetaan ennen julkaisua, ja vain omalla nimellä kirjoitetut asialliset ja positiiviset kommentit julkaistaan.