Täksi päiväksi oli luvattu sadetta, joten suuntasin museokierrokselle. Ensin se kiinnostavin, ja jossa en aiemmin ollut käynyt; sotilasilmailumuseo. Sisäänpääsy ilmainen, ja kuvata sai - paitsi lentokentän suuntaan, jossa oli nykykalustoa.
Yllä tsekkoslovakialainen kaksipaikkainen koulutussuihkuhävittäjä Avia CS-92. Avia S-92 oli tsekkoslovakian ilmavoimien ensimmäinen suihkuhävittäjä, ensilento oli 1946, ja ilmavoimien käyttöön se tuli 1948. S-92-malleja oli ilmavoimilla yhdeksän, ja näitä kaksipaikkaisia kolme.
Vielä toinen kaksipaikkainen tsekkiläinen koulutushävittäjä Avia CS-199, jonka yksipaikkainen hävittäjäversion tyyppimerkintä oli Avia S-199. Kone on vuodelta 1946.
Joku voisi kuvista luulla, että kaksi edellistä konetta olisivat saksalaisia, mutta se olisi virheluulo :)
Ilmailumuseo esillä oleva kokoelma oli iso, ja esillepano erinomaista. Vaikka itseäni eivät lentokoneet juurikaan kiinnosta, niin viihdyin museossa kauan. Museon kuppilasta sai myös tähänastiset Prahan halvimmat oluet, 25 kruunua 0,5 litran tuoppi.
Metromatkalla sotilasilmailumuseolla näkyi uudehko, komea asema, ja niinpä takaisintullessa asemalla piti poistua junasta, ottaa pari kuvaa, ja jatkaa sitten taas myöhäisemmällä vuorolla eteenpäin.
Päivän toinen museo oli Tekniikan kansallismuseo, jossa olin käynyt ensimmäisellä Prahan matkallani 1998. Tälläkin kertaa minua kiinnosti eniten kulkuvälinehalli, jossa oli esimerkiksi Cezeta 501 -skootteri vuodelta 1959 peräkärryn kera.
Museon kokoelmissa on myös Böömin ja Määrin valtakunnanprotektoraatin valtiosihteerin sekä ylemmän SS- ja poliisojohtajan Obergruppenführer Karl Hermann Frankin Mercedes-Benz 540K vuosimallia 1939. Alkujaan auto oli avomallia, mutta Reinhard Heydrichin murhan jälkeen Frankin autoon asennettiin uusi luodinkestävä umpikori.
Entinen EXPO 58 -ravintola oli kunnostettu sitten edellisen käyntini 2001, ja on nykyään yrityksen toimitilana. Alkujaan rakennus oli Tsekkoslovakian paviljonki Brysselin maailmannäyttelyssä 1958.
Lisää minua miellyttävää arkkitehtuuria - lastentarha lähellä Tekniikan kansallismuseota.
Yksi Prahan suosikkikohteistani on 1991 pystytetty 23 metriä korkea metronomi Letnan puistossa. Sen luota on myös hyvät näkymät Vltava-joelle, sen silloille sekä Vanhaankaupunkiin. Metronomin paikalla oli 1955-1962 maailman suurin Stalin-patsas, 30 m korkea.
Tämäkin on uutta sitten edelliskäynnin, eli metronomin viereiseen sähkökaapeliin oli heitetty jalkineita. Omaperäistä...
Tämä kissa makaili auton konepellillä, mutta kun puhuin sille kissaa, tuli hän luokseni rapsutettavaksi, ja kovasti puski minua. Aina kun lähdin liikkeelle, hyppäsi se penkereelle kuten kuvassa. Jos pysähdyin, tuli hän taas luokseni. Lopulta hyvästelimme, ja jatkoin matkaani. Omaa matkan ajan vanhempieni luona majailevaa Joona-kattiani tuli heti entistäkin enemmän ikävä!
Loppuun vielä kuva eilisillalta. Aivan hotellimme lähellä on markkinat, jotka ovat avoinna 10-22. Sieltä saa pientä purtavaa, erilaisia viinejä ja oluita sekä, köh, rihkamaa. Siellä on myös oheisohjelmaa, kuten musiikkia ja kuvan turnajaiset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki kommentit tarkastetaan ennen julkaisua, ja vain omalla nimellä kirjoitetut asialliset ja positiiviset kommentit julkaistaan.